Woontoren de Syp aan de Van Sijpesteijnkade in Utrecht betreft een gloednieuwe woonbestemming in een bijzonder stukje van Utrecht. De moderne en duurzame woontoren creëert woongelegenheid op een van de meest centraal gelegen locaties van Nederland. Met een omvang van 266 wooneenheden en een totale hoogte van 90 meter is het een van de hoogste woongebouwen van de stad. Bijzonder is dat het monument aan de Van Sijpesteijnkade blijft staan en onderdeel is van de woontoren.
Het bijzondere in dit project is dat het gebouw, dat wordt geëxploiteerd als appartementencomplex, over een bestaand monument heen is gebouwd. Dit is gedaan met een vakwerkligger om de uitkraging te realiseren. Het gebouw grenst direct aan het Forum wat op ca. 7900+P ligt (1 meter lager dan de 3e verdieping). Het Forum is een “zwevend” stedenbouwkundig plein. Dit plein ontsluit diverse voorzieningen en complexen binnen het Stationsgebied. Onder het Forum bevinden zich de minder aantrekkelijke en verkeersrisicovolle activiteiten zoals de expeditie, parkeergarage en busverkeer.
Op de begane grond zijn zowel commerciële diensten als bergingen en voorzieningen voor het stallen van fietsen gerealiseerd. Ook bevindt zich op de begane grond het monument. Dit monument strekt zich uit tot de 3e/4e verdieping en bevindt zich in het entreegebied. De ruimtes binnen dit monument hebben een commerciële en/of een algemene functie. Op de 1e en 2e verdieping bevinden zich voornamelijk commerciële ruimtes, bergingen en de techniek ruimte. Op de 3e t/m de 29e verdieping zijn de appartementen gehuisvest. In totaal zijn dit 266 appartementen. Op de 30e verdieping is een daktuin aangebracht.
In het gebouw wordt gebruik gemaakt van twee centrale trappenhuizen die ook zullen dienen als vluchtroutes. Het gebouw telt 3 liften waarvan 2 brandweerliften.
Het gebouw wordt tweezijdig ontsloten. Enerzijds aan de Sijpesteijnkade (hoofdentree) en vanaf het toekomstige forum op de 3e verdieping (secundair hoofdentree). Daarnaast worden de fietsers aan de spoorzijde ontsloten vanuit de interne fietsenstalling.